Je třeba zavést „soupisky subdodavatelů“ a zákaz „kopat za více týmů.“ Všichni klíčoví subdodavatelé, kteří dodávají více než 10 % z celkového finančního objemu dodávky, by měli být uvedeni v nabídce s upřesněním, jakou část zakázky budou plnit. Subjekt, který by byl hlavním uchazečem, by se v zásadě nesměl účastnit jakýmkoliv způsobem na plnění zakázky, pokud byla vybrána jiná než jeho nabídka.
Pokud by všichni klíčoví subdodavatelé, kteří dodávají více než 10 % z celkového finančního objemu dodávky, měli být uvedeni v nabídce s upřesněním, jakou část zakázky budou plnit, a subjekt, který by byl hlavním uchazečem, by se nesměl účastnit jakýmkoliv způsobem na plnění zakázky, pokud byla vybrána jiná než jeho nabídka, bylo by možno zabránit kartelům v soutěžích o veřejné zakázky, které zvyšují jejich ceny na úkor veřejného rozpočtu.
Zdroje:
- Kameník, M., Plhoň, T., Šanc, F., Více než jen zákon o veřejných zákázkách: hospodárnost, transparentnost a odpovědnost ve veřejných nákupech, Oživení, 2012, str. 25
- Jenny, F. Soutěž a protisoutěžní praktiky ve veřejných zakázkách in Boj s korupcí a podpora integrity ve veřejných zakázkách OECD, 2005. str. 29
- Vondráček, O., Havrda, M., 21 receptů – Protikorupční kuchařka, Recept 16: Nástroje proti šití veřejných zakázek na míru, prosinec 2013
Více o metodologii
Zdůvodnění a zdroje