Po skončení mandátu by politik nebo jiný vysoký veřejný činitel nesměl po dobu dvou let provozovat výdělečné aktivity v oblastech, kde v rámci své veřejné funkce působil (princip otáčivých dveří).
Pokud by politici a vysocí veřejní činitelé nesměli využívat po učitou dobu kontaktů a informací, které získali ve veřejné funkci, omezil by se tím střet zájmů a neprůhledné ovlivňování veřejných záležitostí. Pokud by navíc politici měli ohlašovací povinnost, co se týče korupčního jednání jejich kolegů, bylo by možné prolomit existující „informační korupční solidaritu“ mezi nimi.
Zdroje:
- OECD: Otáčivé dveře, odpovědnost a transparentnost – nové problémy a řešení ve finanční krizi, Expertní skupina ohledně střetu zájmů, Paříž, 28. dubna 2009, str. 68 - 69
- OECD: Zásady prevence střetu zájmů ve veřejné službě, červen 2013, bod 2.3.2. a), str. 12
- REST. Odpolitizování státní správy, [online], Rekonstrukce státu, 2013, princip 4
- Transparency International: Korupční rizika v zemích Visegrádu – Studie systémové integrity ve visegrádských zemích, 2012, str. 28
- Transparency International ČR, Střet zájmů – Česká republika [online], str. 5
- Kraus L., Fadrný, M., Zásady reformy regulace lobbingu, Sociologický ústav AV ČR – Ekologický právní servis, str. 12
- Informace o dalším postupu ve věci regulace lobbingu v České republice a teze k návrhu zákona o lobbingu, str. 12
- Vondráček, O., Havrda, M., 21 receptů – Protikorupční kuchařka, Recept 1: Snižování korupčních příležitostí, prosinec 2013
Více o metodologii
Zdůvodnění a zdroje