Odměna soudem jmenovaného účetního by měla být převedena na transparentní volební účet z účtu strany k zahájení kampaně. Částka odměny by byla určena na počátku a až do skončení voleb by byla na účtu označena a blokována. Ve prospěch účetního by byla uvolněna poté, co jeho práci zkontroloval příslušný úřad a neshledal by v ní nedostatky.
Pokud by odměna soudem jmenovanému účetnímu odpovědnému za finanční řízení volební kampaně byla určena předem a byla plně vyplacena poté, co by kontrolní orgán neshledal porušení pravidel financování kampaně, byl by tento účetní účinně motivován k tomu, aby finanční řízení kampaně provedl v souladu s danými pravidly.
Zdroje:
- Hodnotící zpráva skupiny GRECO při Radě Evropy ohledně České republiky v oblasti „Transparentnost financování politických stran“ (Téma II), 1.4.2011, bod 71.vii., viii. a ix.
- Čl. 16 Doporučení Rady Evropy Rec(2003)4 o obecných pravidlech proti korupci při financování politických stran a volebních kampaní, Rada Evropy, 8.4.2003
- Lunn, P., Regulace a behaviorální ekonomie, OECD Publishing, 2014
- REST. Průhledné financování politických stran a volebních kampaní [online], Rekonstrukce státu, 2013, princip 5
- Vondráček, O., Havrda, M., 21 receptů – Protikorupční kuchařka, Recept 8: Transparentní financování volebních kampaní, prosinec 2013
Více o metodologii
Zdůvodnění a zdroje