Kontrola politiků
— #5 Nezávislost kontrolního úřadu
Aby byl centrální kontrolní úřad co nejméně ovlivnitelný, měl by být složen ze zástupců různých veřejných institucí (např. úřadu Veřejného ochránce práv (ombudsmana), Nejvyššího kontrolního úřadu, Nejvyššího správního soudu a/nebo Ústavního soudu) tak, aby ovlivňování jeho rozhodování bylo co nejtěžší a úřad nebyl využíván jako nástroj politického boje.
Pokud by byl dohled nad dodržováním pravidel o střetu zájmů svěřen centrálnímu úřadu složenému ze zástupců různých institucí, mohl by vykonávat efektivní kontrolu, aniž by byl snadno ovlivnitelný. Současná kontrola střetu zájmů politiků je nefunkční. Místní, níže postavený, politik jako kontrolující orgán nemůže nikdy účinně kontrolovat či trestat (výše postaveného) politika působícího na celostátní úrovni.
Zdroje:
- Zpráva Evropské komise o boji proti korupci v EU, Příloha Česká republika, Annex 3, COM(2014) 38 final, str. 7
- OECD: Zásady prevence střetu zájmů ve veřejné službě, červen 2013, bod 2.3.3., str. 12 - 13
- Transparency International ČR, Střet zájmů – Česká republika [online], str. 9 - 11
- Vondráček, O., Havrda, M., 21 receptů – Protikorupční kuchařka, Recept 1: Snižování korupčních příležitostí, prosinec 2013
Více o metodologii
Zdůvodnění a zdroje