Zrušení anonymního vlastnictví
— #137 Zákaz pro společnosti získávající veřejné prostředky na využívání offshorových služeb
Společnosti získávající veřejné prostředky, a případně rovněž společnosti obchodující se státem či veřejnými podniky,* by neměly mít možnost využívat offshorových služeb spočívajících v zakrytí jejich skutečného vlastníka.
* Společnosti čerpající dotace, společnosti provádějící veřejné zakázky, včetně subdodavatelů, společnosti, jež od státu něco kupují či státu něco prodávají, a společnosti, jež státu něco pronajímají nebo si od státu něco pronajímají, a konečně společnosti, jež obchodují se státními podniky či státem vlastněnými společnostmi v oblasti zajišťování věcí veřejného zájmu.
Pokud by společnosti získávající veřejné prostředky, a případně rovněž společnosti obchodující se státem či veřejnými podniky, by neměly mít možnost využívat offshorových služeb spočívajících v zakrytí jejich skutečného vlastníka, nemohlo by docházet ke korupčním jednáním, kdy osoba rozhodující o veřejné zakázce přes „anonymní“ firmu v offshorové zemi vlastní českou firmy, která veřejné zakázky získává. Vzhledem k tomu, že české orgány činné v trestním řízení ve většině případů nemají možnost zjistit, kdo offshorovou firmu vlastní, nelze v současné době tento typ korupčního jednání pro nedostatek důkazů nijak postihnout.
Zdroje:
- Zpráva Evropské komise o boji proti korupci v EU, Příloha Česká republika, Annex 3, COM(2014) 38 final, str. 8 - 9
- OECD: Korupce ve veřejných zakazkách: Metody, účastníci a protiopatření, str. 31
- Vondráček, O., Havrda, M., 21 receptů – Protikorupční kuchařka, Recept 21: Regulace offshorových služeb poskytovaných firmám napojeným na veřejné rozpočty, prosinec 2013
Více o metodologii
Zdůvodnění a zdroje