Zrušení anonymního vlastnictví
— #138 Identifikace klientů poskytovatelů offshorových služeb
Společnosti poskytující offshorové služby by se měly vždy dotázat klienta, zda není společností získávající veřejné prostředky nebo obchodující se státem či veřejným podnikem. Pokud by klient odpověděl kladně, nesměla by mu být offshorová služba poskytnuta; uvedení nepravdivých informací klientem by mělo být trestněprávně sankcionováno.
Pokud by společnosti poskytující offshorové služby měly povinnost tázat se, zda jejich klient není společností získávající veřejné prostředky či obchodující se státem či veřejnými podniky, a klienti by měli reciproční povinnost pravdivě odpovědět, bylo by možné předvídat účinnou trestněprávní sankci pro ty klienty, kteří na uvedený dotaz odpověděli nepravdivě. Zároveň by tímto pravidlem byla poskytnuta ochrana poctivým poskytovatelům offshorových služeb.
Zdroje:
- OECD: Korupce ve veřejných zakazkách: Metody, účastníci a protiopatření, OECD Publishing, 2007, str. 31
- Vondráček, O., Havrda, M., 21 receptů – Protikorupční kuchařka, Recept 21: Regulace offshorových služeb poskytovaných firmám napojeným na veřejné rozpočty, prosinec 2013
Více o metodologii
Zdůvodnění a zdroje