U veřejné správy je nejdříve provedena analýza jejího fungování (co je potřeba a co ne, kolik co stojí*) zahrnující socio-ekonomické analýzy nákladů a přínosů veřejné služby, včetně případů jejího zúžení či rozšíření. Počet úřednických míst nestanovuje zákon, ale je sestaven na základě analýzy vzhledem k potřebě a intenzitě veřejné regulace daného sektoru.
* Kolik se dá na platy úředníků? Kolik na mimořádné odměny? Kolik práce je outsourcováno?
Pokud by byla provedena ekonomická analýza nákladů na platy úředníků a nákladů na práci outsourcovanou externím poskytovatelům služeb, bylo by možné nastavit systém odměňování úředníků, tak aby práce ve státní službě byla pro zájemce atraktivní. Pokud by počet úřednických míst nestanovoval zákon, ale byl sestaven vzhledem k potřebě a intenzitě veřejné regulace daného sektoru, bylo by možné nastavit rozsah veřejné služby podle politického zaměření aktuální vlády, aniž by byla dotčena odbornost a integrita státního aparátu.
Zdroje:
- Chvalkovská, J., Analýza finanční náročnosti a kvality výkonu státní správy do roku 2030, Centrum aplikované ekonomie o.s., duben 2013, bod 5
- Transparency International: Korupční rizika v zemích Visegrádu – Studie systémové integrity ve visegrádských zemích, 2012, str. 17
- Profesionalizace státní správy a zákon o úřednících, Policy paper Transparency International – Česká republika, Praha, červen 2012, str. 21
- Vondráček, O., Havrda, M., 21 receptů – Protikorupční kuchařka, Recept 9: Integrita a odbornost veřejné správy, prosinec 2013
Více o metodologii
Zdůvodnění a zdroje