Shledá-li ombudsman a policie oznámení avizovatele o korupci jako oprávněné, přebírá stát odpovědnost za zajištění fyzické a mediální ochrany avizovatele.
Pokud by v případě opodstatněného oznámení o korupci stát přebral odpovědnost za zajištění fyzické a mediální ochrany avizovatele, bylo by možné konstruovat eventuelní kompenzaci pro avizovatele korupce jako náhradu za nesplnění povinnosti ochrany ze strany státu, a nikoli jako finanční odměnu za oznámení, která může být z morálního hlediska problematická.
Zdroje:
- Transparency International Česká republika: Whistleblowing není donašečství, Příručka nejen pro oznamovatele, září 2014, str. 57
- REST. Odpolitizování státní správy, [online], Rekonstrukce státu, 2013, princip 4
- Transparency International: Mezinárodní principy pro legislativu v oblasti whistleblowingu – Principy pro zákony na ochranu whistleblowerů a podporu avizování korupce ve veřejném zájmu, 2013, str. 6
- Oživení: Ochrana oznamovatelů (whistleblowing), Analýza zpracovaná pro účely vzniku nové právní úpravy v ČR, 2011, str. 33 - 37, 60 – 64
- Transparency International Česká republika: Whistleblowing a ochrana oznamovatelů v České republice, listopad 2009, str. 15 - 17
- Vondráček, O., Havrda, M., 21 receptů – Protikorupční kuchařka, Recept 12: Avizování korupce (whistleblowing), prosinec 2013
Více o metodologii
Zdůvodnění a zdroje