Pro účely zlepšení účelnosti a hospodárnosti je třeba, aby byly předloženy rovněž alternativy pro řešení problému, jež má být financován veřejnou investicí*.
* Například, je nejvhodnější postavit novou čtyřproudovou dálnici do centra nebo by bylo lepší opravit stávající silnici a vedle postavit cyklostezku?
Pokud by existovala povinnost navrhovat při přípravě veřejných investic rovněž alternativní řešení, zabránilo by se silovému prosazování jednostranně zaměřených projektů, které mají často nezanedbatelný korupční potenciál.
Zdroje:
- Ministerstvo pro místní rozvoj ČR: Analýza nákladů a přínosů, Metodická příručka, květen 2004, str. 14
- Ministerstvo pro místní rozvoj ČR: Studie proveditelnosti, Metodická příručka, květen 2004, str. 10
- Kameník, M., Plhoň, T., Šanc, F., Více než jen zákon o veřejných zákázkách: hospodárnost, transparentnost a odpovědnost ve veřejných nákupech, Oživení, 2012, str. 23, 41-42 a 59
- Kohout, P. a kol., Sborník textů pracovní skupiny pro boj proti korupci, Národní ekonomická rada vlády, Boj proti korupci, červen 2011, str. 50, 54 - 55
- Vondráček, O., Havrda, M., 21 receptů – Protikorupční kuchařka, Recept 15: Hodnocení investic z pohledu veřejného zájmu, prosinec 2013
Více o metodologii
Zdůvodnění a zdroje