Na každé volební reklamě, například billboardu, by měly být následující údaje: pokud by volební reklama byla placena z transparentního účtu strany: číslo smlouvy, číslo faktury, číslo transparentního účtu, datum odeslání peněz, jednotková cena, webová stránka strany, kde jsou k dispozici k nahlédnutí uvedená smlouva, faktura a výpis z účtu prokazující zaplacení; pokud by volební reklama byla placena přímo fyzickou osobou (mimo účetnictví a transparentní účet strany): číslo smlouvy, číslo faktury, číslo transparentního účtu, datum odeslání peněz, jméno a příjmení osoby, jež pro stranu volební reklamu zaplatila, souhlas strany s touto volební reklamou, jednotková cena, webová stránka strany, kde jsou k dispozici k nahlédnutí uvedená smlouva, faktura a výpis z účtu prokazující zaplacení, souhlas strany s touto volební reklamou.
Pokud by na každé volební reklamě byly údaje zajišťující dohledatelnost původu finančních prostředků a osob, které tyto prostředky poskytly, bylo by možné zajistit v reálném čase – ještě před volbami – účinnou veřejnou kontrolu financování politických stran bez nutnosti zřizovat kontrolní úřad.
Zdroje:
- Hodnotící zpráva skupiny GRECO při Radě Evropy ohledně České republiky v oblasti „Transparentnost financování politických stran“ (Téma II), 1.4.2011, bod 71.viii. a ix.
- Body 205 a 206 obecných zásad regulace politických stran (Benátská komise/OSCE/ODIHR), CDL-AD(2010)024, Benátky, 15-16.10.2010
- Bod 8.C. doporučení Parlamentního shromáždění Rady Evropy: 1516 (2001) ohledně financování politických stran, 22.5.2001
- Bod 109 kodexu dobré praxe ve volebních záležitostech (Benátská komise): Obecné zásady a důvodová zpráva, Benátky, 18.-19. Října 2002, CDL-AD(2002)023rev
- REST. Průhledné financování politických stran a volebních kampaní [online], Rekonstrukce státu, 2013, princip 4
- Ondračka, D., Vymětal, P., Financování předvolební kampaně do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky 2013, Transparency International ČR – Fond Otakara Motejla – Naši Politici, 2013, str. 15 – 16
- Vondráček, O., Havrda, M., 21 receptů – Protikorupční kuchařka, Recept 8: Transparentní financování volebních kampaní, prosinec 2013
Více o metodologii
Zdůvodnění a zdroje