Není-li informace občanovi poskytnuta, občan může požádat Veřejného ochránce práv (ombudsmana), aby nařídil veřejné instituci požadovanou informaci poskytnout. Ombudsman zajišťuje nápravu rychle a efektivně. Spor je řešen online.
Pokud by byla zavedena účinná kontrola poskytování informací ze strany veřejných institucí, například prostřednictvím Veřejného ochránce práv, zabránilo by se často dlouholetým sporům o to, zda veřejné instituce měla či nikoli povinnost poskytnout příslušnou informaci.
Zdroje:
- Transparency International, Korupční rizika v zemích Visegrádu – Studie systémové integrity ve visegrádských zemích, 2012, str. 7 - 8
- Vondráček, O., Havrda, M., 21 receptů – Protikorupční kuchařka, Recept 10: On-line přístup k informacím o veřejných institucích, prosinec 2013
Více o metodologii
Zdůvodnění a zdroje