Veřejný ochránce práv posoudí oprávněnost oznámení avizovatele. Shledá-li ombudsman, že v oznámení jsou uvedeny skutečnosti, které nasvědčují, že došlo k nezákonnému jednání veřejné správy nebo ke korupci, bude považovat oznámení za oprávněné.
Pokud by oznámení o korupci byla posuzována Veřejným ochráncem práv, bylo by možné dosáhnout odborného právního posouzení opodstatněnosti oznámení, a díky tomu účinně třídit oznámení opodstatněná a neopodstatněná.
Zdroje:
- Transparency International: Omezování korupce ve veřejném zadávání, praktická příručka, 2014, str. 17
- Transparency International Česká republika: Whistleblowing není donašečství, Příručka nejen pro oznamovatele, září 2014, str. 57
- Veřejné peníze a korupční rizika – Srovnávací analýza (Public Money and Corruption Risks – A Comparative Analysis) [v angličtině], Frank Bold, 2013, str. 77
- REST. Odpolitizování státní správy, [online], Rekonstrukce státu, 2013, princip 4
- Transparency International: Mezinárodní principy pro legislativu v oblasti whistleblowingu – Principy pro zákony na ochranu whistleblowerů a podporu avizování korupce ve veřejném zájmu, 2013, str. 5 - 6
- Transparency International: Korupční rizika v zemích Visegrádu – Studie systémové integrity ve visegrádských zemích, 2012, str. 7 – 8
- Oživení: Ochrana oznamovatelů (whistleblowing), Analýza zpracovaná pro účely vzniku nové právní úpravy v ČR, 2011, str. 33 - 37, 60 – 64
- Transparency International Česká republika: Whistleblowing a ochrana oznamovatelů v České republice, listopad 2009, str. 15 - 17
- Vondráček, O., Havrda, M., 21 receptů – Protikorupční kuchařka, Recept 12: Avizování korupce (whistleblowing), prosinec 2013
Více o metodologii
Zdůvodnění a zdroje