Shledá-li Veřejný ochránce práv (ombudsman), že oznámení avizovatele obsahuje skutečnosti nasvědčující, že došlo ke spáchání trestného činu, zejména některého korupčního trestného činu, postoupí oznámení avizovatele policii.
Pokud by to byl Veřejný ochránce práv, kdo by opodstatněné oznámení o korupci postupoval orgánům činným v trestním řízení, nemohly by tyto orgány toto ohlášení odložit, jak se tomu často děje v případě, že ohlášení podá zaměstnanec veřejné správy jako soukromá osoba.
Zdroje:
- Transparency International Česká republika: Whistleblowing není donašečství, Příručka nejen pro oznamovatele, září 2014, str. 57
- REST. Odpolitizování státní správy, [online], Rekonstrukce státu, 2013, princip 4
- Transparency International: Mezinárodní principy pro legislativu v oblasti whistleblowingu – Principy pro zákony na ochranu whistleblowerů a podporu avizování korupce ve veřejném zájmu, 2013, str. 6 a 11
- Oživení: Ochrana oznamovatelů (whistleblowing), Analýza zpracovaná pro účely vzniku nové právní úpravy v ČR, 2011, str. 33 - 37, 60 – 64
- Transparency International Česká republika: Whistleblowing a ochrana oznamovatelů v České republice, listopad 2009, str. 15 - 17
- Vondráček, O., Havrda, M., 21 receptů – Protikorupční kuchařka, Recept 12: Avizování korupce (whistleblowing), prosinec 2013
Více o metodologii
Zdůvodnění a zdroje